onsdag 20 maj 2015

fyra utmaningar

...istället för 'fyra ädla sanningar'.


Den som är bekant med Stephen Batchelors tankevärld kan se att jag även här låter mig inspireras av hans synsätt och hans läsning av palikanon. I sina senare texter har han argumenterat för att läsa, det som vanligtvis brukar benämnas 'the four noble truths', som 'the four tasks' istället. (Se hur han finner stöd för detta i kap. 5 i boken After Buddhism, 2015.) Jag väljer att säga 'de fyra utmaningarna' på svenska. I mina öron låter 'uppgifter' lite för skolmässigt och tekniskt. Nyckelorden för de fyra utmaningarna är:


lidande (dukkha)
uppkomst (samudaya)
upphörande (nirodha)
väg (magga)



i Batchelors version kommer de med fyra uppmaningar:
omfamna (embrace)
låt vara (let go)
stanna/se (stop/see)
agera (act)



Dessa uppmaningar har inte kommit till genom
att någon skådat ett slags universums sanning
utan hänger intimt samman med mänskliga försök
att komma tillrätta med hur vår värld är inrättad,
med existentiella dilemman, samt med frågor
om hur vi kan och vill leva våra liv...

"Upplysning är inte något slags mystiskt tillstånd där syner av överjordisk salighet radar upp sig, utan en serie gensvar på frågan: hur ska jag leva i denna värld?", skriver Stephen Batchelor. (Buddhism and ecology. 1992, s 34. Min översättning.)

"Livets andliga mening är att söka här mitt i dessa nätverk av relationer vilka vi kallar 'livet'", skriver Martine Batchelor (Buddhism and ecology. 1992, s 15. Min översättning.)


En grundfråga för mig: 
Hur kan vi människor handla för att bejaka liv(-et)
och frodas på ett vaket och hälsosamt sätt?
Med 'frodas' menar jag ett 'kraftfullt mångfaldigande av mänskliga uttryck'; 
klart som korvspad :-) ...rymmer iallafall inget tal om människans innersta natur...
Läs gärna mitt inlägg 'Att frodas och blomstra?!' 



Hypotes om grundförutsättningarna inom vilka vi verkar: 

Vi föds; sedan älskar vi att leva när omständigheterna är goda men
otillfredsställelse och lidande uppkommer oundvikligen också.
Som reaktion, eller som ett försök att handskas med livet,
vill vi behålla det vi betraktar som gott och göra oss av med ont,
inte sällan till den grad att det uppstår krampaktighet i dessa begär;
ibland tycks detta klamrande, alternativt denna vilja att plåna ut,  
få ett eget liv och ta kommando över mycket av vad vi gör
och dessa specifika begär kan då göra oss mindre öppna för världen,
mindre generösa, repetitiva, bittra, olyckliga eller uppgivna;
eftersom livet i sig är oberäkneligt och inte går att kalkylera på och
eftersom mina ansträngningar inte kan mäta sig med mäktigare krafter,
sådana krafter som står utanför min kontroll och som utgör villkoren.





1. Omfamna dukkha

Omfamna livet i dess komplexitet,
inklusive lidande och otillfredsställelse 
när det uppkommer eller framträder.

Fäst uppmärksamheten stillsamt på det som sker.
Lär känna det istället för att skjuta det ifrån dig.

Acceptera och bekräfta glädje och värme men
även otillfredsställelse, irritation och lidande
och behandla reaktionerna på dessa känslor 
som naturliga benägenheter utan att 
därtill spekulera om orsakerna 
som måhända är psykologiska, kulturella, 
religiösa, instinktiva eller något annat.

Omfamna tingens ordning;
att livet rymmer förgänglighet på alla plan,
att det inte finns några fasta entiteter,
att livet rymmer en tragisk dimension,
och att du inte utgör världens centrum från vilket allt utgår.




2. Låt det som framträder vara

Ge rum åt det som framträder,
inklusive dina begär,
ditt hat och din förvirring,
notera sådant för vad det är
lite från ovan, lite från sidan,
så att reaktioner som uppkommer
inte omedelbart leder till
ytterligare handlingar per automatik.

Härbärgera gnistan (din reaktion) men
stärk den tillsvidare inte så att den flammar upp.

Att lätta greppet om något - 'to let go' - är en handling.
Handlingen betyder inte att man gör sig av med något,
bara att man öppnar handen och betraktar,
att man lösgör banden.

Tro inte blint på vad dina repetitiva
tvångsmässiga mentala vanor säger dig.

Ditt handlande kan ta en annan väg
om du ändrar de mentala förutsättningarna en aning,
om du fjärmar dig lite från vad som håller på att hända.

Uppskjut till exempel dina önskningar om
att 'saker och ting' borde vara annorlunda,
men se att önskningarna uppstår.

Uppskjut din vilja att hämnas,
men var medveten om viljeyttringen.

Släpp din vilja att få upprättelse för en stund,
men förstå att den uppkommit.

Låt ditt sätt att reagera vila,
men bli varse reaktioner som sker.






3. Stanna och se reaktionerna falna

Vistas i frånvaron av det som vilar
eller avtagit i styrka,
i det kreativa rum som öppnats
och som banar väg för alternativa sätt
att vara och handla.

Upplev friheten av
att vara mindre bunden
till dina reaktiva mönster.
Upplev friheten att kunna
respondera på livet på ett nytt sätt.

Var på din vakt mot förföriska idéer,
övertygande bilder av världen som tycks förklara allting,
samt övertygelser som förser oss med tröst.

"Problemet med sådana idéer, bilder och övertygelser ligger inte i huruvida de är 'sanna' eller 'falska'. Det är något specifikt med deras sätt att verka, där konceptet är strukturerat så att det begränsar och fängslar oss." (Batchelor. After Buddhism, sid 82. Min översättning.) Vad Batchelor förmodligen menar är att det som gör dessa idéer så tilltalande och övertygande är deras känslomässiga budskap (tröstgivande, kaosbotande, uppmuntrande, jagstärkande) snarare än det de hävdar i fråga om sakförhållanden. 





4. Agera

Kultivera vägen.

Möt världen med
öppenhet och vänskaplighet.

Kultivera generositet
i motsats till snålhet.

Kultivera vänskaplighet
i motsats till avsky och hämnd.

Kultivera visdom
genom att förstå alltings förgänglighet,
dukkha och anattā.

Kultivera det som fungerar.





"Du kommer inte att finna några referenser i officiella källor om buddhism [...] gällande en 'fyrfaldig utmaning'. Detta är exempel på idéer som antingen misslyckades med att slå rot eller så glömdes, förtrycktes, marginaliserades eller förlorades dem. Någon gång under århundradena efter Gotamas död verkar buddhismen ha tagit en metafysisk vändning. Genom att anamma ett 'sanningens språk' förflyttade sig buddhister från 'ett engagerat subjektskap i världen', till 'ett obundet subjekts teoretiserande position, ett subjekt betraktande epistemiska objekt'."

Stephen Batchelor. After Buddhism. 2015, sidan 115. Min översättning.


"The shifts from tasks to truths, from know-how to knowledge,
entailed distorting som of the earliest texts." (sidan 123.)

"...från pragmatism till ontologi..." (...sidan 116.)




Både i meditation och livet kan man 
tänka de fyra utmaningarna så här:

en reaktion uppstår
en upplevelse uppstår
en händelse uppstår
en person möter upp

hej du får vara här                          omfamna (embrace)
du får komma och gå                      låt vara (let go)
vistas i denna inställning                stanna/se (stop/see)
välj vad du verkligen vill göra         agera (act)                          




Se även: fyra sanningar som praktik