Vad hävdar buddhismen enligt de fyra sanningarna? Vilka uppgifter eller utmaningar är kopplade till dessa övertygelser?
Jag har tidigare presenterat Stephen Batchelors alternativa läsning i vilken han istället för att tala om 'de fyra sanningarna' talar om 'de fyra utmaningarna'. Här presenterar jag ett svar som ligger närmre det man vanligtvis brukar få höra av buddhister om de fyra sanningarna. Jag har i många fall svårt att ta till mig hur de fyra sanningarna presenteras, särskilt då de formuleras med metafysiska anspråk och med nirvana som slutmål, med nirvana som ett fullständigt upphörande av allt ens lidande. Men om de formuleras som jag presenterar dem nedan kan jag relatera till dem och se ett värde med dem. Då 'lidande' även här får spela huvudrollen i 'de fyra sanningarna', och om man tänker att de fyra sanningarna ofta utgör en upprepad fingervisning om den buddhistiska läran som helhet, kan Batchelor emellertid ha rätt i att 'lidande' får ett oproportionerligt stort utrymme. "U" står nedan för 'uppgift', alternativt 'utmaning'.
1. Livet innehåller lidande. (Observera att det inte står "Livet är lidande", inte heller "Livet är genomsyrat av lidande".)
U: Acceptera att lidande ingår som en del av vad det innebär att existera i denna värld. Iaktta lidande i dess olika former.
2. Det finns en orsak till lidande.
U: Undersök hur lidande uppkommer. Buddhismens lägger särskild vikt vid att se hur olika former av reaktivitet ger upphov till lidande. (Man kan också säga att det är lidanden som ger upphov till reaktivitet!) Reaktivitet kan röra sig om våra instinktiva benägenheter att hålla fast, fixera, skjuta ifrån oss eller gripa efter något.
3. Lidande kan upphöra. (Därmed inte sagt vilket slags lidande eller i vilken utsträckning.)
U: Var vänligt nyfiken på din reaktivitet, på hur den uppkommer och vad den är på väg att resultera i, men låt den vila, låt den vara, släpp taget om den. På så sätt kan du minska lidandet och du kan få mer kraft och större frihet att handla utifrån de värden du sätter högt.
4. Den åttafaldiga vägen sägs vara vägen att gå för att lidande ska upphöra. Att endast se den åttafaldiga vägen som en väg med målet att minska lidande är emellertid för snävt betraktat. Man kan med fog säga att den även utgör riktlinjer för mer kraft, större frihet och för ett hälsosamt samhälle och liv.
U: Följ den åttafaldiga vägen för mindre lidande, mer kraft och större frihet, samt för ett hälsosamt samhälle och ett gott liv. Låt värden du satt upp för dig själv forma din väg.
Det påpekas ibland att man inte ska se de fyra sanningarna linjärt på ett alltför strikt sätt. Martine Batchelor skriver exempelvis: "Omvänt kommer kultiverandet av vägen hjälpa oss att förstå lidande bättre, att se begären mer klart, att släppa taget om dem oftare, vilket i sin tur leder oss till att praktisera vägen än mer" (Batchelor, Martine. The Spirit of the Buddha. Yale University Press. 2010, s 32. Min översättning).
Så här ser buddhistläraren och författaren Gil Fronsdal på hur de fyra sanningarna omsätts i en praktik:
"...vi lär oss först att bekräfta varje slags stress, obehag eller lidande som resultat av hur vi relaterar till det som händer eller inte händer (första ädla sanningen). Vi fokuserar sedan på att uppmärksamma hur vi själva bidrar till detta lidande genom att upptäcka hur vi begär och fixerar (andra ädla sanningen). Sedan har vi ögonen på, och tilliten till, möjligheten att fixerandet och dess resultat i form av lidande upphör (tredje ädla sanningen). Den sista anvisningen som de ädla sanningarna ger oss är slutligen den åttafaldiga vägen (fjärde ädla sanningen). Den åttafaldiga vägen är den enklaste och klaraste vägen till frigörelse från lidande." (Fronsdal, Gil. Steps to liberation. 2018, s 8. Min översättning.)
och:
"Om vi vill lida mindre hjälper det att notera när vi lider (första ädla sanningen); det är alltför lätt att distrahera sig från lidande genom olika former av sysselsättningar. Dessa distraktioner tar inte bort lidandet, utan skyler bara över det, likt tapetsering av spricker på en vägg. Det är även fruktbart att upptäcka fixeringarna som skapar lidandet (andra ädla sanningen), så vi kan börja göra oss av med dem. Förståelsen för att det är möjligt att helt göra sig av med dessa fixeringar och på så sätt göra slut på lidande (tredje ädla sanningen) skapar riktning och stärker oss i att det är görbart. Slutligen: Att veta en väg som skapar de fruktbara förutsättningarna för att vi ska kunna frigöra oss från våra fixeringar, orienterar oss mot de praktiker, det vill säga den åttafaldiga vägen, som kan hjälpa oss (fjärde ädla sanningen)." (Fronsdal, Gil. Steps to liberation. 2018, s 19. Min översättning.)
Det påpekas ibland att man inte ska se de fyra sanningarna linjärt på ett alltför strikt sätt. Martine Batchelor skriver exempelvis: "Omvänt kommer kultiverandet av vägen hjälpa oss att förstå lidande bättre, att se begären mer klart, att släppa taget om dem oftare, vilket i sin tur leder oss till att praktisera vägen än mer" (Batchelor, Martine. The Spirit of the Buddha. Yale University Press. 2010, s 32. Min översättning).
Så här ser buddhistläraren och författaren Gil Fronsdal på hur de fyra sanningarna omsätts i en praktik:
"...vi lär oss först att bekräfta varje slags stress, obehag eller lidande som resultat av hur vi relaterar till det som händer eller inte händer (första ädla sanningen). Vi fokuserar sedan på att uppmärksamma hur vi själva bidrar till detta lidande genom att upptäcka hur vi begär och fixerar (andra ädla sanningen). Sedan har vi ögonen på, och tilliten till, möjligheten att fixerandet och dess resultat i form av lidande upphör (tredje ädla sanningen). Den sista anvisningen som de ädla sanningarna ger oss är slutligen den åttafaldiga vägen (fjärde ädla sanningen). Den åttafaldiga vägen är den enklaste och klaraste vägen till frigörelse från lidande." (Fronsdal, Gil. Steps to liberation. 2018, s 8. Min översättning.)
och:
"Om vi vill lida mindre hjälper det att notera när vi lider (första ädla sanningen); det är alltför lätt att distrahera sig från lidande genom olika former av sysselsättningar. Dessa distraktioner tar inte bort lidandet, utan skyler bara över det, likt tapetsering av spricker på en vägg. Det är även fruktbart att upptäcka fixeringarna som skapar lidandet (andra ädla sanningen), så vi kan börja göra oss av med dem. Förståelsen för att det är möjligt att helt göra sig av med dessa fixeringar och på så sätt göra slut på lidande (tredje ädla sanningen) skapar riktning och stärker oss i att det är görbart. Slutligen: Att veta en väg som skapar de fruktbara förutsättningarna för att vi ska kunna frigöra oss från våra fixeringar, orienterar oss mot de praktiker, det vill säga den åttafaldiga vägen, som kan hjälpa oss (fjärde ädla sanningen)." (Fronsdal, Gil. Steps to liberation. 2018, s 19. Min översättning.)