söndag 13 november 2016

Leonard Cohen bortgången




______________________________

7:e november 2016, 82 år gammal.
______________________________





David Remnick från The New Yorker gjorde en intervju med Leonard Cohen i slutet av sommaren och besökte en fysiskt svag Cohen i hans hem i Los Angeles. Du kan höra intervjun här:




Jag översatte två passager:

"Jag var djupt förbunden med Roshi [zenprästen Joshu Sasaki] i över fyrtio år. Jag vet verkligen inte alltför mycket om buddhism, eller vad formellt buddhistiskt utövande är. Jag har bara kunskap om Roshis system, vilket vad jag förstår är excentriskt. På en ytlig nivå uträttar det vad ett militärläger uträttar, vilket i grund och botten handlar om att få dig sluta gnälla - det gör gnällandet till den minst lämpliga responsen på lidande."
Leonard Cohen


"Mer än någonsin i mitt liv...har jag inte den där rösten som säger: 'Du sabbar det.' Det är en enorm välsignelse, verkligen en enorm välsignelse, ja du förstår.
   Jag är redo att dö. Jag hoppas det inte är obehagligt. [...] Själsliga ting har fallit på plats, vilket jag är mycket tacksam för."
Leonard Cohen