lördag 28 mars 2020

Hur vill vi att en sangha ska vara?


I samband med lanseringen av sin nya bok The art of solitude uttalade sig Stephen Batchelor om vad han tycker ska utmärka en sangha i vår tid:

"Vad betyder sangha? Vad betyder gemenskap? Som jag uppfattat det betyder gemenskap ibland, särskilt i religiösa sammanhang, att alla tror på samma saker, eller utför samma ritualer, och tillhör samma kyrka. Det ligger naturligtvis en viss sanning i det, men jag tror inte att en levande gemenskap är en gemenskap till vilken du ansluter dig för att backa upp dina egna åsikter och det du själv tror på - för att få bekräftat att du har rätt och andra människorna inte lika rätt som du. Jag föredrar att en levande gemenskap är en gemenskap där varje medlem söker stödja varje medlems individuation. För mig är detta avgörande. I dagens värld skulle jag leta efter en gemenskap som firar och hyllar mångfald, en gemenskap som inte försöker få varje person att tro och tänka på samma sätt."

(Batchelor, Stephen. https://www.youtube.com/watch?v=qxoKU8uo2OU&t=3379s. 52:15 - 53:20. InsightLA. Spelades upp live den 12 mars 2020. Min översättning.)


Se även: