söndag 24 september 2017

Batchelor definierar 'nirvana' och 'upplysning'


Noah Rasheta intervjuar Stephen Batchelor i sin podcast (avsnitt 51: 2017.09.14). Han ställer bland annat följande fråga:


Hur definierar du nirvana? Vad betyder nirvana enligt dig? Vad innebär idén om upplysning enligt dig?

Till att börja med är nirvana och upplysning inte alls likvärdiga [inte två identiska begrepp]. Nirvana betyder bokstavligen 'blåsa ut', eller 'stanna'/'avbryta' [eng. "stopping"]. Jag hänvisar tillbaka till en av de allra tidigaste fraserna i palikanons suttor, där Buddha säger att nirvana är klart synligt, omedelbart, inbjudande, upplyftande och något de visa personligen har erfarit. Han säger detta om dharma. Han säger detta om nirvana. I mitt sätt att förstå det är nirvana därför 'varje stund där du vilar i ett icke-reaktivt tillstånd'.

I den klassiska definitionen av nirvana - som vi finner i suttorna, alltså inte i det senare kommentarsmaterialet - säger Buddha att nirvana är upphörandet av girighet, av hat och av villfarelser. Det brukar vanligen tolkas som det fullständiga och slutliga upphörandet av detta. Jag läser det inte på det viset. Jag läser det som att varje stund då du som människa befinner dig i en stilla, lugn, öppen och mottaglig sinnesstämning då smakar du nirvana. Du får smak på ett sinnelag som inte är styrt av dina fixeringar [eng. "attachments"], dina rädslor, ditt hat, dina åsikter. Detta är nirvana.

Vad vi egentligen säger i [akronymen] ELSA (Embrace, Let go, See, Act) när vi talar om s´et och om 'upphörandet av reaktivitet' är: 'ser nirvana'; 'ser de nirvanska ögonblick som öppnar upp' - kanske bara kortvarigt för en eller två sekunder för att sedan upptas av något annat. Poängen med den 'tredje utmaningen' är att se ur, och att vistas i, ett icke-reaktivt nirvanskt perspektiv.

Det andra begreppet han använder är 'upplysning', bodhi. 'Uppvaknande' [eng. "awakening"] föredrar jag att säga istället för 'upplysning'. Det omfattar alla fyra utmaningar. Återigen går jag tillbaka till tidiga föredrag av Buddha. Han definierar här 'uppvaknande' rättframt som att man har erkänt, utfört och fulländat de fyra utmaningarna. Detta är 'uppvaknande'.

Om vi tänker oss detta som en process snarare än som ett slutligt tillstånd, är processen att omfamna, låt vara, se och agera [ELSA] detsamma som uppvaknandets process. Vi kommer kanhända till en punkt där vi är fullständigt uppvaknade, men det hela är förmodligen snarare en användbar idé att rikta in sig på, än något att fixera sig vid, något att tro vi kan uppnå. Vi behöver med andra ord tänka i dessa termer, men utan att ta det för bokstavligt. Så 'uppvaknande' är hela processen om de fyra utmaningarna. Det finns fullvärdigt stöd för detta i tidig kanon. Nirvana är en slags gångjärn... Jag tänker ibland på nirvana som uppvaknandets gångjärn.


https://soundcloud.com/secularbuddhism/secular-buddhism-with-stephen-batchelor 
(54.20-57.55. Min översättning.)





Och så här summerar Winton Higgins Batchelors syn på nirvana och uppvaknande i sin text The Flexible Appropriation of Tradition: Stephen Batchelor´s Secular Buddhism (2017, Journal of Global Buddhism Vol 18, s 56):

Nirvana är ett åtkomligt och ljust sinnestillstånd där girighet, hat och okunnighet upphört (om än bara för tillfället) och därigenom förutsättningen för uppriktigt kultiverande av den åttafaldiga vägen. Uppvaknande handlar till syvende och sist om "ett radikalt perspektivbyte" där man överger gamla mentala vanor för att förankra sig i "den kontingenta, flyktiga, mångtydiga, oförutsebara, fascinerande och skrämmande grund vi kallar 'livet'" (s 128-129). Allt detta är - med Buddhas ord - "klart synligt, omedelbart, inbjudande, upplyftande, något för de visa att personligen erfara." Borta ur bilden är alltså privilegierad tillgång till esoterisk kunskap och ett allseende allvetande hos personer som anses vara upplysta för all framtid, samt lyckosamma efter-döden-landningar i dukkha-fria sfärer.



I sin bok The art of solitude (2020) skriver Batchelor så här om nirvana:

en fristad från tumult, en integritet ["a solitude"] där du kan vistas i sinnets icke-reaktiva tomhet. Denna autonomi, detta 'ensamstående' - "this solitude" - är nirvana självt: ett klart lysande utrymme av frihet där du kan svara upp på världen utan att översköljas av reaktiva begär, rädslor, hat och åsikter. (s 150. Min översättning.)



Se även: Batchelor - att vakna till en grundlös grund