torsdag 21 mars 2024

John Peacock om nirvana


'London Insight Meditation' publicerade denna föreläsning av John Peacock den 25e september 2023 på youtube. 'Ethics in the heart of practice' är titeln.




En bit in i föreläsningen talar han om nirvana:

"Detta är hjärtat i denna praktik: Det handlar inte om att uppleva något super-transcendent, även om vissa inom buddhismen talar om sådant. Det handlar istället om att grunda oss (förankra oss) i denna faktiska värld vi lever i. Detta gäller även för idén om nirvana - buddhismens summun bonum, det vill säga det centrala målet för alla våra handlingar - särskilt gäller detta för tidig buddhism: [där nirvana] handlar om att lösa upp reaktivitet, [om att] reaktiviteten har släckts ut. Det finns alltså en reaktivitetens eld som närs av girighet och aversion - och sådant som kan tänkas ge bränsle åt girighet och aversion - och av okunskap/villfarelse/förvirring. Elden är utsläckt i nirvana." 

(27:14 - 28:30 https://www.youtube.com/watch?v=eB1VSibvrcQ&t=1660s)

För översättningen ovan ansvarar jag. Översättningen är inte helt ordagrann, men gör förhoppningsvis andemeningen rättvisa. Ju längre in i utsnittet jag kom desto svårare blev det att översätta hela det utsnitt som jag satt mig för. I anteckningarna nedan försöker jag återge Peacocks fortsatta tankegång. Jag valde att lösa det så då jag fann det nästan omöjligt att göra det han sade muntligt på engelska till svensk text. 


Mitt försök att fånga Peacocks fortsatta resonemang i några rader: 

Det låter negativt när vi hör att det är utplåning vi bör rikta in oss på. Denna negativitet - att målet är utplåning - var i mångt och mycket det man tog fasta på under 1800-talet när intellektuella började intressera sig för buddhismen i Europa. Buddhismens mål är visserligen utplåning, men det är viktigt att komma ihåg att något annat är tänkt att uppstå istället. I frånvaron av girighet, motvilja och förvirring är målet att det ska uppstå positiva kvaliteter.

När tibetanerna långt tillbaka i tiden skulle översätta buddhistiska termer från sanskrit till tibetanska översattes Buddha med det tibetanska ordet 'Sangye', som betyder 'allt som är negativt har blivit utplånat och allt positivt har växt till sig'. 

De nya kvaliteterna, med vilka det är tänkt att vi ska möta världen, är motsatser till det som utplånats:

girighet - generositet

motvilja - vänlighet

förvirring - klarhet

Nirvana innebär alltså inte att man har gjort sig av med allt i sin trädgård och att ingenting längre växer där, inget annat kultiveras. Tvärtom.

'att nirvana' (verb!) Vi kan tänka på det som ett verb.