lördag 22 augusti 2015

Meditation över livets teman


Detta är en modifierad version av den meditation som Thich Nhat Hahn
presenterar på sidan 142 i boken Fri från rädsla, fri från sorg, (2002) 2013:


Jag andas in och vet att jag åldras.
Jag andas ut och vet att jag inte kan undkomma åldrande.
Jag andas in och är medveten om min natur att bli sjuk.
Jag andas ut och vet att jag inte kan undkomma sjukdom.
Jag andas in och vet att jag ska dö.
Jag andas ut och vet att jag inte kan undkomma döden.
Jag andas in och vet att jag en dag måste överge allt jag älskar.
Jag andas ut och vet att jag inte kan undkomma att överge allt jag älskar.
Jag andas in och vet att tankens, talets och kroppens handlingar är det enda jag äger.
Jag andas ut och vet att mina handlingar bidrar till att forma mitt och andras liv.
Jag andas in och bestämmer mig för att leva i acceptans utan flykt.
Jag andas ut och bestämmer mig för att lindra närståendes lidande.