söndag 13 oktober 2024

On Zen Practice


Ur boken On Zen Practice, 2002: Zen Center of Los Angeles, Wisdom Publications. Red. Taizan Maezumi och Bernie Glassman. För översättningen till svenska ansvarar jag. Siffrorna är sidoangivelser.


XI

Mästaren Dogen sade:

Om jag var där hade jag sagt till prästen Jizo: 'Att inte veta är det mest intima. Veta är också det mest intima. Låt intimitet vara det som är mest intimt. Säg mig sedan: Med vad är du som mest intim?'


8

Taizan Maezumi: Till och med att vara lat och att inte praktisera är fortfarande inget annat än att manifestera Buddhanaturen vara-lat-och-inte-praktisera. Denna icke insedda Buddhanatur är som att ha guld men tro att man är fattig.


20

Taizan Maezumi: "Vad är visdom? Vad är anuttara samyak sambodhi?" Det är vårt liv självt. Vi inte bara har den visdomen; vi använder den ständigt. När det är kallt sätter vi på oss mer kläder. När det är varmt tar vi av oss kläder. Om vi är hungriga äter vi. När vi är ledsna gråter vi. Är vi glada skrattar vi. Det är fulländad visdom.


20

Taizan Maezumi: Fåglar kvittrar, hundar springer, berg är höga, dalar låga. Allt är fulländad visdom! Årstiderna ändras, stjärnorna lyser på himlen; det är fulländad visdom. Oavsett om vi inser det eller ej är vi alltid mitt bland det som utgör vägen, eller mer precist uttryckt: Vi är inget annat än vägen själv.


21

Taizan Maezumi: Det är inte en fråga om att damma av, eller om att polera och glänsa.


22

Taizan Maezumi: Var och en av oss är fulländad och fri. Detta är ett mycket starkt bejakande av vårt liv, en kraftfull affirmation. 

Poängen med vår praktik är inte att bli något annat än vad vi redan är, så som en Buddha eller upplyst person, utan att inse och bli medveten om faktumet att vi i oss själva till vårt ursprung är vägen själv, fri och fulländad. Om vi praktiserar för att bli något annat sätter vi helt enkelt ett annat huvud ovanpå vårt eget och gör oss själva till spöken. Ett huvud är tillräckligt!


27

Taizan Maezumi: Det är inte zazen att bara sitta och tänka på alla sorters ting, den ena efter den andre; det är i själva verket att dagdrömma! Så under sittandet för du dessa engagemang och angelägenheter åt sidan; försök bara sitta väl [bra, gediget, omsorgsfullt]. 


33

Taizan Maezumi: Nu är det faktiskt så att sådana här ting händer - du skulle bli förvånad över i vilken utsträckning vi kan träna oss själva. Den tredje anfadern, Kanchi Sosan Daishi, dog stående. Många munkar dog sittandes. Några dog till och med sittandes i eld. En munk som dog på detta vis uttryckte sina sista ord på följande sätt: "Frigörande sinnet, till och med eld svalnar."


33

Taizan Maezumi: Det är här vi fastnar. Vi försöker förstå upplysning med vårt urskiljande sinne; likväl är det just vår urskiljande diskursiva tanke som binder oss. Frågan är verkligen hur vi kan gå bortom, hur vi kan överskrida den dikotomin. Men vi måste alla börja med det urskiljandet sinnet.


34

Taizan Maezumi: Vad än Gutei ombads att svara på så höll han upp sitt finger. Och när han var döende berättade han för sina lärjungar att han fått denna 'ett-finger-zen' från mästaren Tenryu och att han använt det hela livet utan att det någonsin uttömts och sinat. Därefter, då han höll han upp sitt finger, dog han.


34

Taizan Maezumi: Om du till exempel bränner ditt finger eller blir skadad finns det inget utrymme att tänka; du skriker "AAARRGGGHH!" Det är allt!


38

Taizan Maezumi: En större behållare kan rymma mer, men vår praktik är utan botten.


64

Taizan Maezumi: Och Dogen Zenji ber oss ha ett hjärta som havet, vilket rymmer allt utan att klaga. Det sväljer allt - grumligt vatten, rent vatten, till och med avfall och döda ting.


39

Taizan Maezumi: Men det är inte du som utför zazen, utan zazen som gör zazen. Det är det som är samadhi. 


58

Taizan Maezumi: Mästare Obaku, det vill säga mästare Rinzais lärare, var berömd för att han återkommande tillrättavisade och påminde sina elever om att de inte skulle förvänta sig något av de tre skatterna [de tre juvelerna]. Gång på gång hördes han säga detta. En dag syntes emellertid mästaren Obaku buga och han konfronterades då ifråga om sin praktik: "Du säger alltid till dina elever att de inte ska ha några förhoppningar om de tre skatterna. Likväl har du bugat dig djupt."  Faktum är att mästaren Obaku hade bugat sig så frekvent och under så lång tid att det hade uppstått en stor valk på pannan där han nuddat golvet. När han ombads förklara sig svarade mästaren Obaku: "Jag förväntar mig inget. Jag bugar mig endast."


73

Ko'un Yamada: Förverkligandet som kommer ur zazen är blott och bart fakta, ett upplevt faktum på samma sätt som smaken av te.


74

Ko'un Yamada: När detta händer ackompanjeras det av en storartad sinnesfrid. I det ögonblicket känner vi det som om en stor börda vi burit på huvudet eller axlarna, ja rent av på varenda ställe av vår kropp och i själen, plötsligt lättar, försvinner eller kastas bort.


86

Bernie Glassman: Situationer som dyker upp i vårt dagliga liv kan utgöra koaner. I realiteten är det precis på det viset som många koaner i de klassiska koansamlingarna blivit till.


127

Maezumi: En dag i mästaren Nansens tempel tvistade munkarna ["of the east and west halls"] om en katt. När Nansen såg detta höll han upp katten inför dem och sade: 'Om ni kan säga ett ord kommer jag inte att döda den.' Sällskapet visade ingen respons. Nansen delade då katten i två delar. När Nansen senare berättade för Joshu vad som hänt tog Joshu av sina sandaler, satte dem på huvudet och gick. Nansen anmärkte: 'Om du hade varit här kunde du ha räddat katten'.


169

När du har tilltro till Buddha, "casting away your body and mind", finns där inget sinne förutom Buddha, och ingen Buddha förutom sinne; där finns inga varelser förutom Buddha och ingen Buddha förutom varelser; där finns ingen mark förutom Buddha och ingen Buddha förutom mark. Det är detta som menas med att ha tilltro till Buddha.




synonymer använda i boken tillsammans med det absoluta:


129

...det absoluta, totaliteten, alltings fulländadhet...


140

...varats grund, tomhet, det absoluta.