söndag 22 november 2015

om undervisning och skrivande



förgivettaganden och uppfattningar
bildar ramarna inom vilka vi verkar

ramar är förutsättning för förflyttning
ramar ger perspektiv och möjliggör riktning

ramar som gör att vi överhuvudtaget förmår
ha en värld i vilken vi kan se och värna något 

inte ramen som kassavalv eller bunker utan där
vi kan teckna linjen genom ramen och bortom






och om jag inte fick arbeta med det okända
den ovissa riktningen ett arbete kan ta

och om någon skulle sätta upp lärandemål
där högsta prioritet var att jag skulle förändras 

istället för världen framför och bakom mig
istället för att om-bilda innehållet som engagerar

och om någon kom med mallars kriterier
som försvårade lyhördheten för min riktning

och engagemanget för verkliga utmaningar
där jag ägde makten att forma och omforma

om någon gjorde detta så att jag inte lyckades 
samköra min upptagenhet med utvecklingsmål

vilken är då danandets ideologiska nyttoagenda
som rättfärdigar denna sortens frihetsberövande







fler än några är vi som finner det bakvänt
att staka ut ett läromål att rikta in oss på

att sikta i den linjära effektivitetens anda
och strikt hålla oss i den upplöjda fåran

texter jag rör mig i är ju spår av undersökningar
och produkter av att någon varit uppslukad

i arbetet tagna av en föraning eller ett dilemma
av proceduren med en frågeställning eller intuition

medryckta och inledda i den ofta kringelikrokiga
lekens livaktighet, bildningens förankring i det egna

laborerande med de estetiska valens betydelse
där värdering gäller användbarhet och tilltal







planeringar som inte planläggs för högre instans nöjdhet
och lärande som inte har målet: 'Bli godare, bli bättre!'

för elever som finner det värt att fatta egna etiska beslut
för elever som vill använda och nyttja sin kompetens 

när kvaliteten främst ligger i uppgiften snarare än 
i självförbättringens chanser och framtida användbarhet

uppgiftens kapacitet att aktivera och beröra i nuet
utan sneglingar på danandet av nyttiga förmågor






samtidigt kan man uppleva en 'framtida utmaning i nuet' och
viljan att förbereda sig för att bättre tackla något kommande

men bara när jag ser det komma...           ...vill jag rusta mig