söndag 28 augusti 2016

spinozistisk väg



jag utgör en kraft
bland starkare 
och svagare krafter 

naturen har inte télos
men det har människan
avbildat naturen med

ja! människan är i naturen
ja! människan är av naturen
nej naturen är inte människa

naturen är orsak
men aldrig verkan
och allt i naturen
är antingen eller           alltid orsak 
                                     eller verkan
skulle naturen ha
ändamål med oss
skulle den ha ändamål
med sig själv

och om den hade
ändamål med sig själv
skulle den sakna något

som om den skulle
favorisera harmoni

som om den skulle
vara i någons hand

som om den ville
att vi skulle bli goda

men naturen är
redan fullständig
om än i tillblivelse

alltid fri eftersom
den verkar med
sig själv som orsak

naturen är amoralisk
liksom matematiken
liksom geometrin
liksom observatören

naturen är liksom
enligt proportioner:
'det raka kan inte bli
för rakt, cirkeln kan
inte bli för rund'

'ser att vinkelsumman i
en triangel är 180 grader, 
ser jag också att den icke 
är mer, icke heller mindre'

affekter är också natur
affekter är också linjer
också plan och kroppar 
för en beräkningsmoral
för människans räkning

naturen i sig är
varken vacker
eller ful, varken
ordning eller kaos

den är vad den är
för oss och aldrig
greppad i sin helhet

endast om en Gud 
funnes (en människa)
skulle naturen kunna
göras skön som helhet

men inte ens då skulle den
vara skön för oss människor
utan endast för en skapare

för oss är naturen vacker
endast då kombinationer
blir positiva för en kropp

när den skänker en
varsamt solig plats 
för ögon och hud

gott är människans
goda som härrör ur
tunga, näsa, hud,
öron, ögon i möten

ur affekters inverkan
på våra liv, ur stärkt
och försvagad hälsa            och därför är äta
                                            och dricka dygd
ur våra benägenheter
att gilla vissa saker
men inte gilla andra

ur glädje och sorg
lycka och lidande

ur skalorna som redan
en bebis börjar bygga

ur självbevarelsedrift                                          

ur ökad och minskad
kapacitet och förståelse

ur ett begär att be-ja!-ka

ur förkärlek för frihet






frihet

frihet är här inte en fråga
om huruvida vi är styrda
eller inte, utan om hur
vi är styrda och bestämda

helt fria kan vi aldrig bli
eftersom vi alltid kommer
vara en verkan av annan
orsak än oss själva

helt fria kan vi inte bli
som oss själva, bara
som (buddha-)natur

om vi upplever oss 
som en del av allt liv
i naturen, helt utan
mening och moral

men denna frihet är
som sagt inte vår
utan tillskrivs naturen
och högst tillfällig

den är något fri som
inser nödvändigheten
som glädjs åt den
och ser den som
källa till ökad kraft

relativ frihet är ett
hälsosamt sinne
skapat av ett
självbestämmande
av nödvändighet

frihet är inte i fria beslut
utan i fritt ja-sägande
i bejakande av nödvändighet

nödvändigheten att
följa vad som leder till
mer hälsa och glädje

ett gott beslut är inte
en agents fria beslut
utan en handling som
generar glädjefull hälsa

vi strävar inte efter ett
glädjefullt och frodande liv
i hälsa för att det är gott

utan vi finner hälsan god
för att vi strävar efter den
för att vi är denna strävan

gott anser vi alltså 
något vara emedan 
vi strävar efter det






uppgiften

så vilka uppgifter
blir naturliga
för oss att anta?

i allt tal om kropp
och nödvändighet
får tanken likväl
huvud-uppgiften

för kuren är kunskap
tankemässig träning
en träning i tänkande

där ämnet är känslor 
välmående och kraft

vi måste skilja på
affekt och objektet
som affekterat oss

bli varse objektets 
makt över oss
när vi inte särskiljer

se hur kortsiktigt
vi förhåller oss

analysera hur 
känslotillstånden
inverkar på vårt
välmående på sikt

hur våra affekterade bilder
för oss i en riktning där vi
fråntas makt i beroende och
frodas och blomstrar mindre

bli varse affekten
bli varse objektet
och reaktionen

bli varse bundenheten
till affekternas spel

se det irrationella i ljuset 
av mer varaktig lycka

se ohälsans rot i exempelvis 
girighet, hat och förvirring

se vad vi kan kontrollera
vad vi kan ha makt över
genom intelligenta val

omorganisera våra idéer 
omorganisera vårt liv
så det passar vår natur

framförallt möta objekten
med omorganiserade idéer
på ett otvunget sätt i
enlighet med vad vi vill

vi måste komma fram till
vad vi verkligen vill och
hur vi kan uppnå detta

ta makten över våra liv
genom att ge mer makt
åt vårt förnufts ledning

ett förnuft som gjort sig vän
med känslolivets reaktioner

som skapat alternativa
assosiationskedjor
som leder till mindre
lidande och mer hälsa






antroprocentrism

första konstaterandet:
natur med ändamål=
(allt-)för-mänskligad
natur till vår avbild

andra konstaterandet:
det är inte alls lika 
antroprocentriskt
att hävda att allt
strävar efter mer liv

men är en sten en 
enskild enhet annat än 
i en människas värld?

ett ekollon tycks
emellertid vara det
mer obestridligt

vad kommer ekollonet
bli om det inte förhindras
av yttre omständigheter?

...ett träd så klart!

likväl inte meningen
det ska bli ett träd
det bara blir det 
eller så blir det inte 

när vi förmänskligar
naturen blir våra
begär frustrerade

till följd blir även
skapandet av våra
värden avhängiga en
förmänskligad natur

vi lider och förvirras
när saker och ting
inte sker enligt
våra förväntningar

se saker och ting
sker aldrig enligt
våra förväntningar 
utan alltid enligt
naturens ordning

även affekter sker 
i naturens ordning
som cirkeln är rund






självbevarelse?

ollonet överskrider
sig själv för grodden
och för kronverket

gör allt för att
inte bevara sig
självt oförändrat

lever genom expansion
lever genom att dö

lämnar bakom sig
för att bli något

bevarar genom
att ändra sig

ökar sig, förökar sig

genom att ge av sig
genom att ge sig av






affektens knuff

i en affekt finns
tendenser till
rörelse/handling

vi vill skada 
den vi hatar

vi vill hjälpa 
den vi känner 
medlidande för

en varelses kraft
ligger alltså i dennes
förmåga att affekteras

men vi vill affekteras för
mer frihet och sinnesro
så de goda affekterna
sätts i rörelse och blir fler

glädjeaffekter          vill vi ska öka
sorgeaffekter           vill vi ska minska






Dessa aforistiska anteckningar om Spinozas filosofi har framförallt inspirerats av min vän Johan Dahlbeck, universitetslektor vid Malmö Högskola med inriktning utbildningsfilosofi. I våras färdigställde han boken Spinoza and Education, vilken kommer att ges ut av Routledge i december månad (2016) i bokserien 'New Directions in the Philosophy of Education'.