hej tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara
hej tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara
en liten tid vi leva här med mycket möda och stort besvär
hej tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara
När jag sjöng denna gamla tomtevisa på beställning för min
tvååriga son vid nattning slog det mig att den kan handla om
att 'omfamna dukkha', i alla fall om man sätter knorr på den.
hej tomtegubbar, slå i glasen och låt oss lustiga vara
Egenmäktig tolkning:
Vi kan alla sägas vara absurda tomtefigurer, vilket här betyder;
ta inte din roll på för stort allvar och låt dig inte bli nedslagen.
en liten tid vi leva här med mycket möda och stort besvär
Egenmäktig tolkning:
Låt istället glasen fröjdigt klinga för hur världen är inrättad.
Och låt oss vara det vi råkar vara, om vi så är lustiga eller ej.
Världen är inte stöpt i ideal. Det var aldrig meningen att den
skulle bli perfekt, aldrig meningen att den skulle bli något annat
Och låt oss vara det vi råkar vara, om vi så är lustiga eller ej.
Världen är inte stöpt i ideal. Det var aldrig meningen att den
skulle bli perfekt, aldrig meningen att den skulle bli något annat
än vad den är. Ur metafysisk synpunkt har s a s inget gått fel.
Denna brännvinsstund handlar inte om att glömma världens
Denna brännvinsstund handlar inte om att glömma världens
tillstånd. Vi firar istället att den är. Att du är och att jag är.
en liten tid vi leva här med mycket möda och stort besvär
Egenmäktig tolkning:
Livet varar inte länge även om vi lever i hundra år. På ett sätt
är vi
som ett kortvarigt vågskvalp mot en eroderad strand, eller som en
glittrande daggdroppe som snart gjort sitt på ett grässtrå. Detta
korta
liv, där en dag visserligen kan kännas som en hel livstid,
innebär
oundvikligen dukkha,
otillfredsställelse och lidande. Motgångar möter
vi till och från med möda och stort besvär. Just detta faktum
är det som
omfamnas på tomte-vis när vi höjer våra glas i en bejakandets gest.